Bewoners zeggen al jaren dat het verkeer in de WDW veel te hard rijdt. AT5 berichtte er al een aantal keren over en ook de politiek is zich er van bewust. Maar hoe denken deskundigen hierover?
20170603_135731
WDW sprak met dr. Berry den Brinker, als verkeerskundige verbonden aan de VU. Berry legt uit: ‘De bestaande fietspaden zouden moeten worden opgeheven omdat die op de gebrekkige ruimte niet veilig gemaakt kunnen worden. Bovendien heeft de voetganger erg te lijden van de te smalle stoepen waarvan 55 cm door de bewoners als geveltuintjes mogen worden gebruikt. Wat zou het mooi zijn als er weer een brede stoep is waarop je niet struikelt over geparkeerde fietsen en waar de gezelligheid weer terugkeert als je buiten op een bankje kan zitten en de groenteboer zijn waar kan uitstallen?’
Fietsstraat
‘De oplossing voor de Witte de Withstraat lijkt mij een fietsstraat waar niemand sneller dan 30 km/u mag rijden’, vervolgt Berry. ‘Zoiets is er al in de Sarphatistraat en komt ook op de Ceintuurbaan. Auto’s mogen er ook rijden, maar zijn te gast. Het aantal parkeerplaatsen hoeft niet te worden aangepast’.

Aaneengesloten verblijfsgebied
Ook binnen het Stadsdeel worden grote voordelen gezien van het verlagen van de snelheid in de WDW naar max 30 km/u. ‘Daarmee creeer je in de Chassébuurt een aaneengesloten verblijfsgebied en een aangenamer verblijfsklimaat. Het is daarbij ook  wenselijk om snelheidsbeperkende maatregelen zoals verkeersdrempels te treffen en op termijn de vrijliggende fietspaden op te heffen.’
Duurzaam Veilig
‘Het verlagen van de snelheid past bij de omgevingskenmerken en de geringe verkeersfunctie van de Witte de Withstraat. Ook het verplaatsen van scooters naar de rijbaan à la de J.P. Heijestraat past daar goed bij’.

Please follow and like us: